Ivan Milat/Slike

07.05. – 26.05.2007.
Presjek djela

Milat je čisti likovni kroničar prolaznosti, nestajanja pučke drvene graditeljske baštine. Treščica i tuš su mu najdraži crtački instrumenti. Još od susreta s Vanjom Radaušem crtež će biti njegov kontinuitet interesa do danas. Uz crteže tu su nastali i brojni akvareli intimističko lirskog karaktera.

Akvarelna mrlja uz lazurnost i prozirnost, zbog svoga osebujnog karaktera vode najčešće je unutar sebe modelirana, te tako na vizualno osjetilnoj razini stalno odražava karakter vode. Njegove mrtve prirode u tehnici akvarela, žive su i mladenačke, pune svježine, raskošnih tonskih modulacija i neposrednosti slikarskog postupka.

Dok crta kao da kleše, gomilajući nakupine linija bogate po strukturi i dinamici u razigranosti neočekivanih kretnji. Razmjerno široka linija se pretvara uz mrlje u arabesku punu slobode, dok se na momente gubi opisna uloga.

Crtež se pojavljuje ili ponovno pojavljuje kad god se umjetnik nađe u škripcu, pred kakvom nemogućnošću. Stoga se može govoriti o iskonskoj iskrenosti onoga tko danas namjerava crtati. Jednom je Jean Clair rekao da crtež ponovno postaje ono nago i primitivno biće iz vremena osvita civilizacije.

'Kao namjera crtež ne poznaje kraj, a kao tvar mora ostati blizak zbilji, on svoja izražajna sredstva improvizira prema potrebi, poput čovjeka koji, našavši se na nepoznatoj obali, smišlja znakove kojima bi se mogao sporazumjeti s neznancima. Crtež je otisak Petkove noge u pijesku, po kojemu je Robinson znao nije sam' (Jean Clair).

Za Milata je slika orkestar boja, linija i oblika. On vizualni naboj transponira u blistavilo anatomiziranih mrlja i reskih koloriranih grafizama. Njegovo slikarstvo nosi obilježje lirskog realizma. Juraj Baldani posebno ističe Milata kao izvrsnog crtača dječjih portreta.

Slikar Ivan Milat je stari dobri 'klasičar' koji odolijeva izazovima modernosti, pronalazeći iskre kreativnog u tradicionalnom slikarstvu.

Mladen Mitar