23/12/24

Bojan Mrđenović: Toplice

Izložba predstavlja seriju fotografija ”Toplice” koje su nastajale u različitim vremenskim intervalima od 2011. godine.

”Serija fotografija nastajala je kroz nekoliko godina, i predstavlja opservaciju života u toplicama. Kupališno – lječilišni kompleks sagrađen je 1980. godine.
Od tada do danas društveno ekonomske okolnosti su se značajno izmijenile, pa se čini da se trenutno ne uklapaju u viziju razvoja Hrvatske kao luksuzne turističke
destinacije.
Prekrivene patinom vremena, pomalo strše kao relikt nekog prošlog
sustava.
Kretanje kroz prostor ostavlja dojam da su ljudi i prostor organski povezani, da se
procesi odvijaju u vlastitom sporom ritmu, neopterećeni pitanjima nacionalne
ekonomije. Usredotočenost na opuštanje i njegu tijela reflektira sustav socijalne
njege i brige, za koji se čini da se polako i sigurno raspada u korist osobnog razvoja i individualnosti.” (Bojan Mrđenović)


Iz teksta Josipe Lulić:
Bojan Mrđenović svojim objektivom od 2011. godine istražuje kompleks Daruvarskih toplica, izgrađen 1980. na mjestu toplih termalnih izvora poznatih još iz antičkog doba.
Toplice su prostor skrbi zajednice: mjesta gdje bolesnici dolaze na rehabilitaciju, ali i gdje se vikend-posjetitelji zabavljaju, prijatelji susreću, a djeca uče plivati. Zbog svoje društvene funkcije toplice u vrijeme kasnog kapitalizma djeluju izglobljeno. U svijetu koji se galopom približava potpunoj komodifikaciji, posebno u sferama zabave, zdravstva i turizma, Mrđenovićeve fotografije djeluju fantazmagorično. Istovremeno, toplice su stvarne i opipljive: ispunjene su ljudskim tijelima, radom koji omogućava njihovo funkcioniranje, materijalnošću arhitekture. Dok se krećemo izložbenim prostorom, krećemo se i prostorom toplica, interijerom i eksterijerom, mijenjamo rakurse, primjećujemo detalje i sklapamo cjelinu. Ipak, kada god pomislimo da smo iščitali određenu poruku ili ideju kojom možemo jednostavno obuhvatiti izložbu, već će nas iduća fotografija ili njen detalj demantirati: na svaki pokušaj omeđivanja fotografije odgovaraju interpretativnim viškom koji uvijek usmjerava pogled negdje drugdje. Ove su slike prepune unutarnjih napetosti, supostojećih suprotnosti – fotografije dijalektike.
Tu dolazimo do osnovne teme Toplica: teza, tek postavljena, smjesta proizvodi i svoju antitezu. Ova se dijalektička igra provlači kroz niz antagonističkih parova: javno-privatno, prirodno-društveno, individua-kompleks, radnici-gosti, forma-sadržaj. Mrđenović fotografira ritam arhitekture hodnika, ali na dnu fotografije vide se kolica koja nas upućuju u potragu za radnicama kompleksa i promišljanje o nevidljivom radu kojeg naziremo tek u tragovima. No, radnice ubrzo prestaju biti nevidljive: one sjede i piju kavu na krovu zgrade ili razgovaraju s kupačima. Toplice su izgrađene kako bi služile gostima, a ponegdje ih i apsorbiraju: kupači gube svoje obrise u vodi bazena. Nalazimo se u socijalističkoj arhitekturi jasnog rastera i čvrstih linija, koje nestaju u izmaglici i refleksiji prirode. Javni prostor ispunjen je gotovo nagim tijelima. Ti su antagonizmi sažeti u centralnoj fotografiji, na granici vanjskog i unutarnjeg bazena.
Izložba Toplice podstiče na promišljanje samog promatranja stvarnosti, odnosa rada i konzumacije, pitanja o tome što je zapravo javni prostor, ili činjenice da je priroda uvijek ujedno i konstrukt. Koristeći mogućnosti i potencijale intrinzične formi fotografije, Bojan Mrđenović postavlja okvir za estetsku spoznaju, zacrtavajući novu dimenziju i kvalitetu teorijskim i političkim temama.

Bojan Mrđenović rođen je 1987. godine u Virovitici. 2006. godine završio je opću gimnaziju u Daruvaru. 2011. godine diplomirao je na preddiplomskom studiju povijesti umjetnosti i informacijskih znanosti u Zagrebu. 2015. godine diplomirao je na diplomskom studiju filmskog i TV snimanje na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Član je Hrvatskog društva filmskih djelatnika i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika. U zvanju docenta predaje umjetničku nastavu na Odsjeku snimanja Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu. Bavi se filmom i fotografijom.

IZBOR IZ STRUČNOG I UMJETNIČKOG RADA:
Samostalne izložbe:
2019. Mali gradovi, Muzej grada Pakraca, Pakrac
2019. Magistrala, MKC, Split
2019. Magistrala, Art radionica Lazareti, Dubrovnik
2019. Budućnost, Muzej Museo Lapidarium, Novigrad
2018. Magistrala, Pogon Jedinstvo, 10. međunarodni festival Organ vida
2018. Grčki dnevnik – 17. dani performansa u Varaždinu, Gradski muzej Varaždin
2018. Put stvaramo hodajući, Muzej Moslavine, Kutina
2018. Grčki dnevnik, Galerija Rigo, Novigrad
2018. Grčki dnevnik- Galerija Prozori, Zagreb
2017. Photodistorzija festival, Galerija Zuccato, Poreč
2017. Uvozna pustinja, Salon Galić, Split
2016. Čija Trešnjevka – Baza, Zagreb
2016. Tranzice – galerija Fiducia, Moravska Ostrava
2015. Uvozna pustinja – Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb
2015. Imported Desert – Likovni salon, Celje
2014. Toplice – galerija Lang, Samobor
2014. Budućnost – galerija Zvonimir, Solin
2013. Budućnost – galerija PM, HDLU Zagreb
2013. Budućnost – galerija makina, Pula
2013. Budućnost – Art centar Luža, Dubrovnik
2012. Dobrodošli – galerija Waldinger, Osijek
2012. Dobrodošli – galerija Klovićevi Dvori, Kula Lotrščak, Zagreb
2011. Dobrodošli – galerija Florin Dom, HDLU Dubrovnik
Skupne izložbe:
2020. Porečki anale, Poreč
2019. Refreshing Memory / Kad spomenici ožive, Galerija Nova, Zagreb
2019. Tišina je ovde gluvoća / Silence is deafness here deafness, Galerija Podroom,
Beograd
2018. Mesh Gallery, Rotterdam
2018. Gradove smo vam podigli – o protivrečnostima jugoslavenskog socijalizma, Beograd
2017. 5th Odessa Biennale of Contemporary Art, Odessa
2017. Arterija festival suvremene umjetnosti, Novigrad
2016. 33. Salon mladih – Troškovnik, HDLU, Zagreb
2016. Umjetnost je važna, ali umjetnost nije dovoljna – Galerija suvremene umjetnosti Celje
2016. Red Carpet 2016 nagrada za mlade umjetnike – Muzej turizma, Opatija
2016 T-HT nagrada@MSU – Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb
2015. Bijenale mladih Europe i Mediterana – Milano
2014. Hrvatski krajolik: poravnavanja povijesti na imaginarnom horizontu – Institut za
suvremenu umjetnost, Zagreb
2014. Likvidacija – Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb
2014. Fotograf u javnom prostoru – Galerija Greta, Zagreb
2014. Riflessioni sulla crisi – Hangar, La Fornace di Asolo, Treviso
2013. Le Nostre Mura – Museo Casa Giorgione, Castelfranco Veneto
2013. Drava Art Biennale – Muzej grada Koprivnice
2013. I was in Kosovo – Duplex 100m2, Sarajevo
2012. Aftermath – Changing Cultural Landscape: Pordenone, Ljubljana, Zagreb, Beograd,
Cetinje, Bratislava, Beč
2012. A Personal Gaze At Mutual Space – Savignano Imagini festival, Savignano
2011. Rovinj Photodays 2011, izložba finalista – Rovinj, Zagreb, Rijeka
Nagrade i priznanja:
2017. Nagrada Marina Viculin, Organ Vida festival
2016. Red Carpet Croatia, nagrada za mlade umjetnike
2013. Rovinj Photodays, 1 mjesto u kategoriji “Arhitektura”
2012. Rektorova nagrada sveučilišta u Zagrebu
Rezidencije, studijski boravci, radionice:
2018. MESH galerija Rotterdam, rezidencijalni boravak
2018. Udruga Mavena – Galerija Praktika, Split, rezidencijalni boravak
2018. Art radionica Lazareti, Dubrovnik, rezidencijalni boravak
2015. Rezidencijalni program Centra za suvremenu umjetnost iz Celja, Slovenija
2015. ISSP – međunarodna ljetna škola fotografije, Kuldiga, Latvia, voditelj Alexander
Gronsky
2014. Film Rave, međunarodna filmska radionica, Poznań, Poljska
2014. Turizam, arhitektonski razvoj, vizualna i kulturna percepcije prostorne proizvodnje duž
Jadranske obale, voditelj David Kendall
2013. Le Nostre Mura – Castelfranco Veneto, Italija
2013. Private investigations, Conegliano, Italija, voditelj Francesco Jodice
2013. I was in Kosovo, Prizren, Kosovo, voditelj Pep Bonet
Objavljene publikacije:
2018. Grčki dnevnik (Bojan Mrđenović i Stipan Tadić), izdavač Muzej Lapidarium, Novigrad
2017. Toplice / The Spa, izdavač: Ured za fotografiju 


povratak na popis novosti
Gradska Galerija Striegl, 2024. Sva prava pridržana. dizajn: Sven Sorić | izrada: Viktor