27/10/21 - 27/11/21
Od individualnih projekcija do kolektivne memorije. Darko Bavoljak i Igor Grubić Marijanu Crtaliću.
‘Od individualnih projekcija do kolektivne memorije. Darko Bavoljak i Igor Grubić Marijanu Crtaliću.’
27/10 – 27/11/2021
Otvorenje izložbe: 27/10/2021, 19,00 sati, Gradska galerija Striegl, Rimska 10 (1. kat Holandske kuće u Sisku)
Nakon više od 10 mjeseci Gradska galerija Striegl otvara svoja vrata izložbom koja je rezultat suradničkog projekta s Muzejom suvremene umjetnosti, Zagreb.
Izložba je zamišljena na inicijativu umjetnika Darka Bavoljaka i Igora Grubića kao posveta kolegi Marijanu Crtaliću (1968. – 2020.) i njegovom dugogodišnjem umjetničkom djelovanju u Sisku usmjerenom na osvještavanje lokalne zajednice o važnosti očuvanja industrijske i kulturne baštine te o mogućnostima njihove revitalizacije.
Na izložbi će biti predstavljeni radovi multimedijskih umjetnika Marijana Crtalića (video rad ‘Sanjam kako sanjam da ne sanjam’, 2020. i film ‘Industrijski raj’, 2009.), Darka Bavoljaka (iz serije ‘Sisak’, 1984.) i Igora Grubića (‘Tragovi nestajanja (u tri čina), Akt 3 – Dekonstrukcija tvornice’, 2019. i film ‘Kako se kalio čelik’, 2018.).
Izložba će sisačkoj publici predstavi tri kronološki odvojene fotografske studije kroz tri različite umjetničke metode dekonstrukcije kolektivne memorije industrijske baštine. Ciklus ‘Sisak’ 1984., ciklus crno-bijelih fotografija Darka Bavoljaka na temu industrijskih kompleksa Željezare Sisak i Rafinerije nafte u Sisku donose prikaze postrojenja, proizvodnih procesa i njihovih aktera, radnika s kojima uspostavlja izravan odnos bez ustezanja u pristupu blizak „poletovskom“ krugu fotografa. Grubićev eksperimentalni film ‘Kako se kalio čelik’ te fotografski esej ‘Tragovi nestajanja (u tri čina), Akt 3 – Dekonstrukcija tvornice’ (2006. ̶ 2019.) predstavljen 2019. godine na Bijenaleu u Veneciji, o napuštenim i prepuštenim propadanju i daljnjoj devastaciji industrijskih objekata funkcioniraju kao arhivi, dokumenti koji usporedbom pojedinačnih motiva, narativa i projekcija oblikuju stavove, kolektivne memorije te razvijaju kritički odnos spram onog što nam je nametnuto društveno-političkim zadatostima. Strategije kojima se pritom koristi pripadaju domeni umjetničkog aktivizma koje primjenjuje još od 1990-ih. Tom prilikom bit će predstavljen nagrađivani film ‘Industrijski raj’ koji je uključen u instalaciju ‘Nevidljivi Sisak-Fenomen Željezara’ Marijana Crtalića iz 2009., danas u fundusu MSU-a. Usto, publika u Sisku imat će prilike vidjeti posljednji zapis, Crtalićev video rad ‘Sanjam kako sanjam da ne sanjam’ iz 2020. godine u kojem snimke prepričavanja snova sučeljava s audio-vizualnim arhivom svakodnevnice realiziranim na poticaj ili prema uzoru materijala iz doživljaja snova.
Kroz tri različita pristupa, ali tematski povezana i dodatno kontekstualizirana u sklopu izložbe, svrha je pokazati u kojoj mjeri suvremene strategije umjetnika, posebno one koje uključuju interakciju s publikom, mogu biti pokretač kritičkog promišljanja o prošlosti, poticaj za revitalizaciju kulturne i industrijske baštine, kao i pokazatelj da je na primjerima individualnih umjetničkih praksi utopijska modernistička ideja utjecaja umjetnosti na društvene promjene živa.
Nakon izložbe u Sisku, izložba se planira predstaviti 2022. u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu.
Autorice projekta:
Ivana Janković, kustosica MSU-a, Zagreb
Alma Trauber, kustosica, ravnateljica Gradske galerije Striegl, Sisak
Izložba je ostvarena uz potporu Grada Siska i Ministarstva kulture Republike Hrvatske.