06/06/13 - 29/06/13
Vanja Trobić / Mjesta moći / S onu stranu zbilje
Svake godine Gradska galerija Striegl raspisuje poziv umjetnicima za izlaganje, te na temelju pristiglih prijava galerijski savjet izabire tri izložbe koje će biti predstavljene u Sisku. Izabrane izložbe imaju za cilj predstaviti, afirmirati i valorizirati suvremeno umjetničko stvaralaštvo.
Jedna od tri izabrane izložbe u 2013. godini je izložba mlade akademske umjetnice Vanje Trobić pod nazivom “Mjesta moći/S onu stranu zbilje”. Izložbe koje će uslijediti u srpnju i kolovozu su izložbe splitskog grafičara Slobodana Tomića pod nazivom “Ritam zločina” i zagrebačkog umjetnika mlađe generacije Hrvoja Malovca pod nazivom “Ciklus Grad”.
Sve tri izabrane izložbe sufinancirane su i od strane Ministarstva kulture Republike Hrvatske.
Izložba “Mjesta moći/S onu stranu zbilje” predstavlja slikarski ciklus nastao u periodu 2011. – 2013. godine autorice Vanje Trobić, a za koji je umjetnica i nagrađena u sklopu ovogodišnjeg natječaja “Erste fragmenti 9”.
O izložbi saznajemo iz teksta kataloga izložbe:
Slike nepostojećeg svijeta
Statistika kaže da se promatrač u prosjeku zadržava pet sekundi ispred pojedinog umjetničkog djela. Taj pomalo iznenađujući, ali i zastrašujući podatak izaziva brojna pitanja. U tih pet sekundi posjetitelj izložbe dobiva sve ono što je potrebno da mu percepcija bude ispunjena, ali i da sa sobom ponese vlastito i autorovo iskustvo te estetsko zadovoljstvo. Pitanje je što pritom vidi prosječni posjetitelj, a što poznavatelj? Razumijemo li uistinu ”univerzalni jezik slike” dok živimo u svijetu koji komunicira slikama, premda je neosporna činjenica da gledanje i razumijevanje suvremene slike nije moguće bez poznavanja elemenata njene dublje prirode? Kako gledati sliku u vremenu nakon ”slikovnog obrata”, kada njena ozbiljnija interpretacija nije moguća bez saznanja fenomenološke i semiotičke teorije slike?
Ciklus slika Mjesta moći/S onu stranu zbilje autorice Vanje Trobić obuhvaća sva prethodno postavljena pitanja i nudi moguće odgovore, ali istovremeno nas i oslobađa svakodnevnih, slikom definiranih, simulacija realnoga. Tome je tako, jer zbilje u mimetičkom smislu, u slikama Vanje Trobić u biti nema. Kada i koristi fragmentirane figurativne prizore ona ih transfigurira, bilo kroz medij ili kroz kontekst u koji ih inkorporira. Slike funkcioniraju kao metafore – počevši već od samih njihovih naziva koji sugeriraju određeni ključ intepretacije. Nazivi Dijete u meni, Thinkers think and doers do, Čuvar vatrenog neba, Mjesto moći i Mjesto za disanje simboličke su jezične konstrukcije koje neminovno uspostavljaju izravnu vezu s vizualnim sadržajem slika. Vizualni vokabular njenih slika iščitava se kroz postupke kolažiranja, rekomponiranja i dekonstrukcije objedinjene iskonskim stvaralačkim činom slikanja. Uzmimo za primjer rad pod nazivom Dijete u meni. Prikazan je sjedeći dječji lik s maskom jelena preko lica, smješten u apstraktni prostor. Prepoznajemo moguću pripovjednu jednostavnost koju taj, na prvi pogled bajkovito- magični motiv, da naslutiti. Međutim, tu tek započinje dvoznačna igra odsutnog, nevidljivog i neprikazivog ( 1 ) na kojoj autorica zasniva radove obuhvaćene ovim ciklusom. Ovaj prizor nije definiran predstavom motiva koliko mogućom metamorfozom koju on daje naslutiti. Mi u slici tražimo ono čega nema. Rad je zasnovan na kontrastima i ”prelaženju granica” – između života i smrti, ljudskog i životinjskog svijeta, medija slike i digitalnog medija. Odsutnost linearnog narativa potencira brisanje stvarnih granica između prošlosti i budućnosti, sna i stvarnosti, pa i tijela i duše. Sveprisutnost i apsolutnost apstraktnog prostora naglašava vanvremenski i melankolični karakter prizora – osjećaj nečega što je prošlo i ne može se vratiti, ali i latentni misterij svakodnevne egzistencije. Način na koji autorica manipulira i kombinira medije, ink-jet print i slikarske tehnike, pridonose akcentiranju kontrasta i bipolarnosti prizora. Dječji lik je definiran rasterastim kolažiranim ”isječkom” što naglašava osjećaj nepripadanja, pa ima potrebu maskirati se i sakriti se.
Ništa nije fiksno, jer autorica isprepliće medije i uključuje jedan u definiciju drugog, stoga je jedan od ključeva razumijevanja koegzistencija. Važnost slikarske geste, tj. polaganja ruke na slikarsku površinu, ukazuje na intimnost umjetničkog čina, ali i na ontološku prisutnost slikarske istine, kao što je i konačna istina o istovremenoj prisutnosti i odsutnosti života. Ništa ne nestaje, već se jedno transformira u nešto drugo. Autorici medij služi da ukaže na drugačije gledanje svijeta, ali ne da stvara iluziju ili nadrealistički ruši konvencionalnu logiku, već da prikaže ono čega na svijetu nema ( 2 ) i to na način koji je moguć jedino vizualnim jezikom. Premda mogu zaključiti da slike šutnjom i dalje govore tisuću riječi, ciklus slika Mjesta moći/S onu stranu zbilje ukazuje da je moć slikarske alkemije sveprisutna, sve dok znamo gdje tražiti.
Alma Trauber
okviru slikovnoga zaokreta nužno uvodi u razumijevanje slike ono odsutno, nevidljivo i neprikazivo, s tim da se odsutno odnosi na prisutnost slike, nevidljivost na vidljivost formalnih i materijalnih uvjeta postojanja slike, a neprikazivo na ideju prikaza nečega u slici bez obzira je li riječ o figurativnoj ili apstraktnoj umjetničkoj slici. (Paić, Ž. Dekonstrukcija slike u: Vizualne komunikacije, CVS-centar za vizualne studije, Zagreb, 2008., 63. // URL: http://www.vizualni-studiji.com/pdf/paic_dekonstrukcijaslike.pdf (28. svibnja 2013.)
O umjetnici:
VANJA TROBIĆ je rođena u Zagrebu 1987. godine. Diplomirala je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, u klasi prof. Zoltana Novaka 2012. godine. Izlagala je na više samostalnih i skupnih izložbi, te sudjelovala na nekoliko likovnih radionica. Suorganizatorica je i moderatorica crtačke radionice C.R.T.A. Višegodišnja je suradnica Muzeja ulične umjetosti i festivala Krojcberg. Autorica je više murala na javnim mjestima u Zagrebu i Puli. U studenom 2012. boravila je u Kijevu (Ukrajina) u sklopu umjetničkog rezidencijalnog programa. Član je HDLU-a od 2012. Trenutno živi i radi u Zagrebu i Rijeci.
Kontakt podaci:
GSM: +385 (0) 91 551 7470
e-mail: vanja.trobic@gmail.com
web: vanja-trobic.blogspot.com
www.facebook.com/kiklopovekronike
www.behance.com/vanjatrobic
SAMOSTALNE IZLOŽBE:
2013.:
– Izložba slika i crteža, Boonika / Booteeq, Zagreb
– “Mjesto moći / S onu stranu zbilje”, Galerija SC, Zagreb
– “Vizije donjeg svijeta”, Green Room, Zabok
2012.:
– Izložba slika, Ribook, Rijeka
– “Preklapanja” – izložba slika, sa Sanelom Đurinec i Lilom Herceg, Galerija V.Filakovac, NSD Zagreb
2011.:
– Izložba slika, Blok Gallery, Novi Beograd, Srbija
– “Obiteljski portret”, Prostor, Zagreb, Hrvatska
SKUPNE IZLOŽBE (izbor):
2013.:
– 16. Međunarodna izložba minijature, Novi dvori, ULS, Zaprešić
– Erste fragmenti 9, HDLU, Zagreb / Mali salon, MMSU, Rijeka
2012.:
– 31. Salon Mladih – Korekcije, HDLU, Zagreb
– “NOVO DOBA” Festival nesvrstanog stripa, Beograd, Pančevo, Srbija
– Erste fragmenti 8, No-gallery, MSU, Zagreb / Mali salon, MMSU, Rijeka
2011.:
– 2. Hrvatski triennale autoportreta – Koegzistencije, Galerija Prica. POU Samobor
– 1. Bijenale hrvatskog slikarstva, HDLU, Zagreb
2010.:
– „Autoportret u matičnom mediju“, Galerija Marisall, Zagreb / Galurija ALU, Zagreb
– „Tržište“, Prostor, izložba u sklopu 30. Salona mladih, Zagreb
– „Izvan formata“, Ekonomski fakultet, Zagreb
2009.:
– 15. Bijenale studentskog crteža Srbije, Dom kulture Studentski grad, Beograd, Srbija
2008.:
– „Marin Držić u crtežu“, Dubrovačke ljetne igre, Tvrđava Revelin, Dubrovnik
– IV. Trijenale crteža, Galurija, ALU, Zagreb
– „Rad u nastajanju“, izložba u sklopu Smotre Sveučilišta u Zagrebu, Galerija SC